5. Borda, kúpele

24-05-Borda

460 m n.m., GPS: 48.7564442N, 21.5251236E

Nezaškodí pripomenúť si zašlú slávu miest, na ktoré tí skôr narodení spomínajú s nostalgiou, najmä na dobrodružstvá a prvé lásky prežité v pionierskom tábore VSŽ Borda-kúpele.

Prvé kúpele tu vznikli v r. 1893 a vychádzali zo skúseností miestnych občanov, ktorí si nosili odtiaľ domov vodu na pitie, ale po jej ohriatí aj na liečivé kúpele proti reumatizmu. Kúpele ohrievali vodu zachytenú z prameňov a poskytovali liečebné služby v 15 vaniach. Počas 2. sv. vojny boli pri bojoch v okolí zničené a zanikli. VSŽ tu vybudovali prekvitajúce rekreačné zariadenie aj s pionierskym táborom, po zániku rekr. zariadení US Steel, rekreačné zariadenie chátralo a nakoniec ho prevzali saleziáni. O zašlej sláve svedčí už len veľké futbalové ihrisko, z ktorého ostali futbalové bránky a torzo oplotenia. Okolie je však nádherné a cyklotrasa smerujúca z Dargovského priesmyku popod hrebeň Slanských vrchov do Herlianskeho sedla je ozaj excelentná (a lahôdkou je najmä v opačnom smere).

Foto: S bicyklom pri turistickom smerovníku a turistickej mape v rekreačnom stredisku

Dĺžka prístupu/prevýšenie:Dargovský priesmyk | 2,9 km / 32 m

Prístup:

Popis prístupu na bicykli na Dargovský priesmyk nájdete v minulých ročníkoch VKA (vrcholy Bogota-Tereš-2023, či Okrúhly vrch-2021). Od bufetu v Dargovskom priesmyku potom sledujeme modrú a červenú turistickú značku a spolu so smerovkou k hraničnému kameňu Abovskej župy vchádzame do lesa. Cesta odbočuje doľava (spolu s modrou značkou). Po pravej a ľavej strane míňame zvyšky zákopov a bunkrov z 2. svetovej vojny. Cesta sa dotýka štátnej cesty a vzápätí odbočuje doprava. Okolo hospodárskych dvorov a chát pokračujeme miernym stúpaním po asfaltke cca. 1,5 km a potom spolu s modrou značkou odbočíme do areálu bývalých kúpeľov Borda. Víta nás zelená tabuľa s nápisom Borda, po ľavej strane míňame futbalové ihrisko a prichádzame k smerovníku a turistickej mape pod vysokými stromami

Pre tých, ktorí si chcú dať väčší okruh, sa ponúka ako východisko žel. st. Ruskov a veľká okružná trasa cez 3 vrcholy z Ruskova do Ruskova (od vlaku k vlaku – gpx na stiahnutie).

Dôležité upozornenia:

V letnej sezóne zvyčajne premáva aj autobus SAD po trase Košice-Remetské Hámre, ktorý prepravuje bicykle a má zastávku aj na Ružovom sade. V auguste – septembri bude vypravený cyklobus do Herlian (17.8. a 14.9.), odkiaľ je možný prístup po cyklotrase aj na tento vrchol. Info a prihlasovanie bude zverejnené na vylety.kosiceregion.com

Na tomto vrchole pre rok 2024 kraľuje vrchár: cyklo – MIFO, PešoVKA – Kiara, Zuzka, Patrik

Trasy prístupu:

Celková vzdialenosť: 2.9 km
Celkovo stúpanie: 50 m
Celkové klesanie: -62 m
Download file: VKA24-05-Borda-kupele.gpx

Alternatívna trasa z Ruskova:
VKA24_Ruskov_Herlany_Pariakova_Borda_333_Ruskov.gpx

Galéria fotiek z trasy a vrcholu: