4. Chata pod Pariakovou

24-04-Pariakova

735 m n.m., GPS: 48.8361411N, 21.5251436E

Chata pod Pariakovou je lesnícka chatka na mieste, kde je pekná vyhliadková cesta po východnom svahu Slanských vrchov s výhľadmi na Vranov a dolinu Tople lemované na obzore kopcami Vihorlatu a Ondavskej vrchoviny vchádza do lesa. Ďalej pokračuje okolo bizarných solitérnych skaliek. Oplatí sa sem na pár desiatok metrov odbočiť a obdivovať machom a papradím obrastené skalky. V tomto prípade platí, že samotná cesta a krásy po trase sú našim cieľom.

Foto: S bicyklom pri chate a tabuľke VKA.

Dĺžka prístupu/prevýšenie:

1. Herľany | 9,9 km / 365 m

Prístup:

Popisovaná trasa začína v Herľanoch. Predtým, než sa vyberieme na stúpanie do Herlianskeho sedla, odbočíme od gejzíru po smerových tabuliach s veľkým X a prezrieme si umelecké dielo vybudované v rámci projektu „Umenie na mieste X“– ľudské slnečné hodiny. Ak zasvieti slnko, váš tieň by mohol ukazovať čas… Po kultúrnom zážitku pokračujeme za skutočným cyklistickým zážitkom – stúpanie serpentínami novučičkej cesty do Herlianskeho sedla ním určite je. Premávka je minimálna (lebo veď z druhej strany od Banského cesta ešte nie je opravená). Na Herlianskom sedle odbočíme na červenú turistickú značku doľava smer Makovica. Nejdeme krížom cez lesík, ale ešte pár metrov pod sedlom, pred odbočkou červenej značky je poľná cesta, ktorá nás pohodlne privedie na lúku s červenou značkou. V miernom stúpaní sa dostaneme po cca. 1 km na ďalšiu lúku, kde v stúpaní červená výrazne odbočuje doľava. My pokračujeme po pravej strane hrebeňa okolo rampy a po širokej ceste. Odteraz už len pohodlne bicyklujeme temer bez stúpania a kocháme sa výhľadmi do doliny Tople a na kopce na druhej strane doliny.

Pre tých, ktorí si chcú dať väčší okruh, sa ponúka ako východisko žel. st. Ruskov a veľká okružná trasa cez 3 vrcholy z Ruskova do Ruskova (od vlaku k vlaku – gpx na stiahnutie).

Na tomto vrchole pre rok 2024 kraľuje vrchár: cyklo – MIFO, PešoVKA – No Ja-Karin

Trasy prístupu:

Celková vzdialenosť: 9.87 km
Celkovo stúpanie: 385 m
Celkové klesanie: -24 m
Download file: VKA24_04_Herlany_Pariakova.gpx

Alternatívna trasa z Ruskova:
VKA24_Ruskov_Herlany_Pariakova_Borda_333_Ruskov.gpx

Galéria fotiek z trasy a vrcholu: