20. Ružínsky vrchársky okruh

1. Findoráková – notoricky známe miesto pre košických vrchárov, predstavuje akési Chvalabohu pri výjazde Čermeľskou dolinou na Jahodnú

2. Vyhliadka na náhradnej ceste – ostrá zákruta na ceste vybudovanej pri oprave mosta cez Ružín, odkiaľ je krásny spätný pohľad na Koš. Belú, ako aj chatové oblasti nad Ružínom

3. Chata Zálom – patrí Mestským lesom. Stojí na prekrásnej polianke obklopenej vzácnymi exemplármi starých stromov, najmä borovíc čiernych. Vedie k nej asfaltová cesta. Pred chatou je voľne prístupný prameň s medvedím súsoším.

4. Pomník pod Šivcom – bol vybudovaný pri príležitosti 20. celoslovenského zrazu turistov na Šiveckých lúkach v r. 1973. Táborisko vtedy zabezpečovala armáda a na lúkach stanovalo neuveriteľných 5000 dospelých a 800 mládežníkov.

5. Vyhliadka nad Koňovou skalou – lúka nad skalným útvarom nad vodami vyrovnávacej nádrže bezprostredne za mostom pod priehradným múrom. Legenda hovorí, že na ceste vedúcej týmito lúkami sa povozníkovi splašili kone a aj s vozom zleteli zo skaly do vôd vtedy ešte Hornádu nespútaného priehradou.

6. Šivec – prekrásny vyhliadkový vrchol nad Ružínskou priehradou

6. Šivec, vrchol – 48.8478408N, 21.1003097E

Dĺžka prístupu/prevýšenie: okruh cyklokategórie | 40,3 km/1 065 m

Popis trasy pre cyklokategórie:

Začíname na Alpínke a po zelenej cyklotrase Čermeľskou dolinou okolo golfového ihriska vyjazdíme až na Findorákovú (1). Po tej istej zelenej zabočíme prudko doprava a hneď nato doľava a zbehneme na Lieskovec nad Košickú Belú. Pokračujeme nadol do dediny a odbočíme doprava. Kúsok ideme po hlavnej ceste a pri moste cez potok Zlatník odbočíme na úzku asfaltku – bývalú obchádzkovú trasu, keď sa opravoval most. Na prudkej zákrute nad Uhliskami s názvom Roveň s výhľadom je fotopoint č. 2. Ešte chvíľku do kopca a už aj klesáme do doliny potoka Opátka. Stúpame doľava smerom na Opátku a sledujeme odbočky doprava. Na úzku asfaltku nás nasmeruje nenápadná drevená tabuľa Zálom. Vyjazdíme k chate, čo je ideálne miesto na posedenie pri medveďom prameni (3). Rýchly zjazd a vraciame sa k Ružínu. Za mostom odbočíme doľava a krásnou úzkou asfaltkou obchádzame masív Šivca ponad brehy priehradného jazera. Za Tisovcom (odbočka žltej na Šivec) spozornieme a po cca 600 m odbočujeme so žltou značkou doprava. Táto nás povedie až na koniec nášho okruhu. Prechádzame okolo chatiek a skôr, než vyjdeme na rozsiahle Šivecké lúky (miesto celoslovenkého zrazu turistov v r. 1973) je po pravej strane malý pomník (fotopoint 4). Naprieč lúkou vedie široká cesta, vchádza do lesa a stúpa v zákrutách. Mení charakter, je tu aj výrazne skalnatý úsek – pozor, za vlhka šmykľavý. Vychádzame na lúky nad Koňovou skalou s nádherným výhľadom na priehradný múr (fotopoint 5). Čaká nás už len strmý zjazd lúkami k ohradeným ovčínom a po ceste príchod až k železničnému viaduktu pri žel. zast. Ružín. Tu sa okruh končí, môžeme nastúpiť na vlak alebo pokračovať po ceste smerom do Kysaku, či Košíc.

Popis trasy pre PešoVKA:

Klasický výstup na Šivec od mosta Koš. Hámre po zelenej do Priehyby pod Šivcom a ďalej už po žltej na Šivec (6) a dolu na Tisovec a ďalej po žltej značke po lúkach pod Šivcom (4) a lesom nad Koňovu skalu (5) na Ružín k vlaku (resp. naopak, ako komu vyhovuje).

Na tomto vrchole pre rok 2023 kraľuje vrchár: Stechas

Trasa prístupu:

Celková vzdialenosť: 40.61 km
Celkovo stúpanie: 1328 m
Celkové klesanie: -1289 m
Download file: VKA23_20_Ruzinsky_vrcharsky_okruh.gpx

Galéria fotiek z trasy a vrchola: