20. Košice – Severovýchodný okruh

Zvonica Hrašovík – zrubová ľudová stavba vybudovaná v r. 1900. Pôvodne mala ihlanovú, raz zalamovanú šindľovú strechu. Nestojí už na pôvodnom mieste, bola sem presunutá v r. 1942.

Drevené sochy Beniakovce – boli tu inštalované pri príležitosti 700. výročia bitky pri Rozhanovciach (1312). Plastika anjela symbolizuje pomoc Košičanov kráľovi v bitke – Anjel (symbol Košíc z erbu) pozerá do údolia a zo zadnej strany sochy vychádzajú vojaci.

Kríž nad Tufovým kaňonom – stojí na lúke nad obcou Ploské, stôl a lavice, ohnisko a pekný výhľad na dolinu Torysy (foto pri kríži). Tufový kaňon – krátky kaňon vymodelovaný vodou v mäkkom sopečnom tufe – dĺžka ca 200 m, prístupný len pešo (bicykle parkujeme pri stromoch pod prvou tufovou stenou – nepovinný, ale odporúčame).

Budimír – park a socha za kostolom – veľmi pekne revitalizovaný park pri starom kaštieli s náučnými tabuľami o drevinách v parku a histórii miesta. Foto pri soche L. Ujháziho za kostolom.

Kríž zmierenia – v Ťahanovskom lese na náučnom chodníku venovanom histórii sa nachádza tajuplný kríž, či vlastne už len jeho torzo – na ľavej strane chodníka (pri jazde z Viničnej do Ťahanoviec). Viac na tabuli náučného chodníka Čriepky z histórie na ceste kúsok za križovatkou nad Krížom. Fotografia pri kríži – bez bicykla, netreba ho cez terénnu vlnu prenášať. Je to historická pamiatka – nemusel by vydržaľ a potom bude z neho namiesto kríža už len prícestný pätník.

Foto:

1. Zvonica Hrašovík – 48.746707N, 21.319510E
  2. Socha anjela – 48.763171N, 21.306207E
  3. Kríž nad Tufovým kaňonom – 48.8121822N, 21.3441161E
  4. Budimír – socha za kostolíkom – 48.7972600N, 21.3062219E
  5. Kríž zmierenia – 48.7691753N, 21.2762697E

Dĺžka prístupu/prevýšenie: Okruh Košice – Košice | 34,2km/489m

Popis trasy:

Od vodojemu na Furči ideme po zelenej cykloznačke lesnou cestou klesaním do Hrašovíka. Na začiatku obce pri prvých domoch na ľavej strane vyhliadková vežička Na Kline. Pred cintorínom odbočíme doľava a po pravej strane bude Zvonička (foto 1). Zbehneme na hlavnú cestu a pokračujeme doľava spolu so zelenou cyklotrasou. Pred Beniakovcami už s výhľadom na lúku so sochami odbočíme pri novej výstavbe na poľnú cestu doľava a stúpame až na horný okraj lúky (po niektorej z ciest, vyjazdených autami). Na lúke je viac sôch, najzaujímavejší sú lukostrelci a anjel na vrchole lúky (foto 2). Z lúky pokračujeme nahor lesnou cestou vedúcou od rozpadajúceho sa pódia. Cesta nás terénnymi vlnami privedie k motokrosovému areálu, kde opäť po zelenej cyklotrase – tentoraz v jej protismere zbehneme do Beniakovskej Polhory. Na hlavnej ceste odbočíme doľava a po ceste cez Vajkovce a Kráľovce prichádzame do Ploského, pred kruhovým objazdom odbočíme doprava smer Ortáše. Za vedením VN odbočuje doprava panelová cesta. Po nej sa spustíme k potôčiku s hrdým menom Kráľovský potok, prejdeme cez mostík a rampu a na lúke nad nami už vidíme kríž (foto 3). Do zaujímavého tufového kaňona pokračujeme okolo potoka po panelke a potom doľava na lúčnu cestu a následne doprava strmo nahor a pomedzi žihľavu k prvým skalným útvarom medzi stromami. Kaňon je priechodný len pešo (dĺžka ca 200 m), návrat k bicyklu tou istou cestou. Na konci síce vedie strmá cestička doľava nahor, ale odvážlivcov okrem pekného pohľadu do kaňona zhora, čaká aj pomerne husté černičisko. Vrátime sa k rampe a vybicyklujeme ku krížu na lúku za výhľadom po povinnú fotku (foto č. 3). Po ceste návrat cez Ploské do Kráľoviec, odbočka doprava do Budimíra a pred hlavnou cestou odbočíme doľava do parku (foto č. 4 pri soche za kostolom). Výjazd na hlavnú cestu smer Prešov, na konci obce odbočka doľava smer Družstevná pri Hornáde. Najprv stúpame okrajovou ulicou obce, potom začneme klesať. V mieste, kde cestu križuje vedenie VN odbočíme doľava na panelovú cestu. Po nej lesom stúpame až k ťažobni ílu na Viničnej. Panelka končí, cesta začína klesať – doľava široká cesta vedie na Moňok a my odbočíme mierne doprava na cestu do borovicového lesíka. V mieste, kde sa k nám sprava pripája náučný chodník (infotabuľa kúsok za križovatkou) odbočíme s chodníkom doprava a po pár metroch zazrieme v lese po ľavej ruke kríž zmierenia (foto 5). Odtiaľ ďalej po náučnom chodníku alebo s odbočkou na cyklotrasu sa dostaneme na sídlísko Ťahanovce, resp. do obce Ťahanovce a na zaslúžené občerstvenie na Súdkoch.

Na tomto vrchole pre rok 2021 kraľuje vrchár: DanCollector

Trasa prístupu:

Celková vzdialenosť: 34.84 km
Celkovo stúpanie: 595 m
Celkové klesanie: -730 m
Download file: VKA21_20_Okruh.gpx

Galéria fotiek z trasy a vrchola: