2. Chata Lajoška

906 m n.m., GPS: 48.7638908N, 21.0786692E

Chata Lajoška je kultové miesto košických turistov. Prvá útulňa tu bola otvorená už v r. 1914. Počas 1. svetovej vojny bola zdevastovaná, ale v medzivojnovom období došlo k obnove a výraznému rozšíreniu. V r. 1931 v čase maximálneho rozvoja mala chata 100 postelí. Na sklonku vojny, 31.12.1944 bola nemeckými vojskami vypálená. Len s veľkým úsilím sa ju podarilo v r. 1952 obnoviť v súčasnej podobe. Od r. 1929 nesie meno po pápežskom prelátovi a významnom turistickom aktivistovi Lajosovi Konrádym, ktorý sa zaslúžil o jej rozvoj. Chata je otvorená UT-NE, poskytuje stravu, nápoje a jednoduché ubytovanie.

Foto: pred vstupom do chaty s označením chaty a nadmorskou výškou

Najbližšia železničná stanica: Košice

Prístup:
Na výber máme z 3 trás:

1. z Košíc na Horný Bankov a potom klasicky po červenej Ceste hrdinov SNP na Jahodnú. 8,1 km/250 m.
    Z Jahodnej po modrej cykloznačke cez Pogány-tábor 8,6 km/477 m.
  2. z V. Klátova po modrej značke smer Jahodná, potom odbočka na modrú cyklotrasu na chatu Lajoška. Na túto trasu sa dá pripojiť aj z Jahodnej po modrej značke okolo Jergovej studne. 6,5 km/393 m
  3. z Košíc-KVP od kláštora panelovou cestou okolo vodárne a zeleného kríža rodiny Scholz na Girbeš, pokračovaním cyklotrasy okolo Klatovianky cez chatovú osadu ku krížu s 3 lipami uprostred polí. Tu pri hnojovej jame odbočka doprava hore kopcom (kameňolom máme po ľavej strane) na terénny hrebeň a odbočíme doľava. Okolo kríža sa dostaneme na horný koniec V. Klátova a ďalej pokračujeme s trasou 2. 15,9 km/621 m

Ponúkané podujatia KTMK:
2.5.2020 – Magnezitárska 60, bližšie na www.ktmk.sk
5.9.2020 – 28. Hviezdicový výstup na Prednú holicu (Lajošku), bližšie na www.ktmk.sk