16. Chata Izra na Garamboši

608 m n.m., GPS: 48.5852753N, 21.4913639E

Na samom vrchu andezitového brala stojí stará, zrejme už nepoužívaná chata Izra a vysielač mobilného operátora. Naoko nás zastaví zamknutá plechová brána, tu však len zaparkujeme naše tátoše a obídeme zľava areál chaty, kde začiatkom marca 2023 vyrástol nový plot. K altánku sa už nedostaneme, ocitol sa za plotom. Okolo plota sa dostaneme na okraj zrázu. V andezitovom skalnom meste bol nedávno vybudovaný doslova lezecký park. Oplatí sa potúlať sa po okraji skál, nájsť improvizovaný rebrík a pozrieť si skalné mesto aj zdola. Odporúčame zo skalky za plotom pomedzi stromy preskúmať pohľadom kopec nad nami a nájsť na ňom – Károlyiho rozhľadňu na Veľkom Miliči.

Foto: S bicyklom pred bránou alebo bez bicykla s prilbou na skalách.

Dĺžka prístupu/prevýšenie:

zo Slanca po cyklotrase 12,0 km/449 m

Prístup:

Zo stanice Slanec do obce a popred kostol, odbočka doľava do Slanskej Huty. Zo Slanskej Huty vedú na Garamboš 2 cesty – jedna dlhšia po cyklotrasách, druhá kratšia, ale adrenalínovejšia – prejdeme Slanskou Hutou, okolo býv. chaty Dolina (rekonštruuje sa) a potom lesnou cestou na Veľké drevo. Občas po blate, občas musíme obchádzať spadnuté stromy, ale o chvíľu sme hore na asfaltke. Pokračujeme doľava so zelenou a červenou cykloznačkou. Po ca 500 m uvidíme naľavo v svahu bunker – ropík. Popri ňom stúpa strmo lesná zvážnica. Po tejto sa vyberieme, zrejme trošku aj potlačíme, ale o chvíľu stojíme pred bránou na vrchole Garambosa.

Osobitné upozornenie: NEVSTUPUJTE do oploteného areálu pri chate – nový majiteľ areál oplotil a neželá si vstup doňho!

K skalám sa zo spodnej strany ľahko a bezpečne dá dostať z cesty na Veľké drevo – odbočka vedie paralelne so stĺpmi elektrického vedenia a napojíme sa na chodník popod skaly vyšliapaný horolezcami.

Na tomto vrchole pre rok 2023 kraľuje vrchár: Stechas

Trasy prístupu:

Celková vzdialenosť: 10.04 km
Celkovo stúpanie: 445 m
Celkové klesanie: -134 m
Download file: VKA23_16_Garambos_po_zelenej.gpx

Galéria fotiek z trasy a vrchola: