3. Hačavská Maracana

780 m n.m., GPS: 48.6627572N, 20.8337081E

Toto futbalové ihrisko vybudovali miestni s chalupármi ešte v minulom tisícročí a nazvali ho symbolicky – Hačavská Maracana – kapacita hľadiska priamo na vápencových svahoch okolo ihriska bola kedysi skutočne veľká, žiaľ, za posledných 20 rokov svahy zarástli vegetáciou. Jeho zaujímavosťou je to, že nerovný terén je pre oba tímy rovnakým handicapom – najnižšie miesto je uprostred ihriska a oba tímy útočia na bránku súpera do kopca. Po vybudovaní multifunkčného ihriska v dedine sa toto zrejme už veľmi nevyužíva, ale bolo svedkom mnohých zápasov domácich proti chalupárom, resp. domácich proti rekreantom ubytovaným v niekdajšej škole, ktorá roky slúžila ako turistická ubytovňa. (TOM Krtko na Veľkú noc 2000 prehral s domácimi 11:1).

Foto: Pri južnej futbalkovej bránke, resp. pri tabuľke VKA umiestnenej na altánku za južnou bránkou. Bicykel nie je potrebný (ak ste šli od cintorína pešo).

Dĺžka prístupu/prevýšenie:

1. Po žltej – zhora: | 1,6 km/158m
  2. Okolo cintorína – zdola | 1,0km/136m

Prístup:

Po využití novej cyklotrasy z Debrade do Hačavy si vyšliapeme na horný koniec Hačavy a zvolíme si jednu z 2 prístupových trás – trasa okolo cintorína je krátka, ale mimoriadne strmá, používali ju futbalisti na rýchly prístup k ihrisku. Od odbočky chodníka za prudkou pravotočivou zákrutou cyklotrasy treba prejsť k lesu doprava okrajom lúky, bicykel tu schovať a vybehnúť hore naľahko.

Druhá trasa nie je oveľa miernejšia, ale je lepšie jazditeľná – žltá značka najprv vedie po upravenej ceste a je mimoriadne strmá. Potom v prudkej zákrute cesty doprava pri kríži žltá opúšťa cestu a vychádza úvozom priamo na lúku. Tu odbočuje zo žltej značky lesná cesta doľava. Prejdeme lesíkom a vychádzame na planinu. Bonusom je Hačavská jaskyňa – bicykle necháme pri brezovom dvojstrome, odkiaľ už dovidíme na portál jaskyne v skalnatom hrebienku. Vstup je opatrený mrežou, ale tých pár metrov chodbou k mreži je tiež dobrodružným zážitkom. Pokračujeme v miernom klesaní a na konci lúky odbočíme na cestu doľava. O chvíľu sa nám pred očami vynorí futbalová brána.

Naspäť môžeme zísť priamo na cyklotrasu nad cintorínom, cesta od ihriska je jasne zreteľná, treba však počítať s tým, že nadol kúsok potlačíme, terén je príliš strmý. Ak si chcete užiť planinu, spojte prístup k Maracane s okruhom po planine z VKA 2021-Hačavské sedlo.

Dôležité upozornenie: Krátky úsek po ceste mimo cyklotrás a tur. značiek jazdite opatrne, pozor na veľké množstvo skál priamo na chodníku.

Na tomto vrchole pre rok 2023 kraľuje vrchár: Stechas

Trasy prístupu:

Celková vzdialenosť: 1.63 km
Celkovo stúpanie: 153 m
Celkové klesanie: -19 m
Download file: VKA23_03_Maracana_zhora.gpx

Trasu pre prístup zdola si môžete stiahnuť tu…

Galéria fotiek z trasy a vrchola: