13. Vyšný Medzev – štôlňa

470 m n.m., GPS: 48.7388156N, 20.8917442E

Najvyššie položená zastávka na Baníckom náučnom chodníku Vyšného Medzeva. Priamo vedľa cesty vedúcej dolinou Hummel sa nachádza Kríž mŕtvych baníkov. Od neho vedie chodník niekoľko desiatok metrov k vchodu do starej stredovekej štôlne. Je tu stále veľa vody (vyteká zo štôlne), bicykle tam radšej ťahať nebudeme.

Foto: S bicyklom pri kríži alebo bez bicykla pri vstupe do štôlne.

Dĺžka prístupu/prevýšenie:

1. Prístup z Moldavy do Medzeva | 18,7km/205m (jednosmerne)
  2. Okruh Medzev – štôlňa – Medzev | 9,1km/174 m

Popis trasy:

Ak chceme zachovať našu eko-bio turistiku (teda bez auta), vlakom sa odvezieme do Moldavy. Osobáčiky končia na stanici Moldava mesto. Z terminálu prejdeme cez koľajnice a dostaneme sa do mesta. Buď si pri prejazde mestom pozrieme pekný park a niekoľko sôch v ňom, alebo sa vydáme poznávať odľahlejšie miesta Moldavy. Náš cieľ bude viac ako symbolický. Odbočíme na hlavnú ulicu doprava a vzápätí nato doľava. Smerujeme k výjazdu z mesta, ale za Tescom odbočíme spolu so zelenou značkou doprava. Ideme po spevnenej ceste poza posledné domy popod strmý svah pod vilovou štvrťou. Cesta sa mení na chodník, prechádzame okolo schodiska s krížom vedúceho do vilovej štvrte na kopci, okolo vchodu do Moldavskej jaskyne (na úrovni novostavby po prvej strane, krytý vysokou žihľavou a žiaľ aj odpadom). Cesta ďalej vedie lúkou a doľava odbočuje pomedzi stromy strmá cesta, ktorá končí pri bielom kostolíku sv. Rocha – bol postavený z vďaky a na počesť 198 obetí cholery vyčíňajúcej v roku 1831. Sv. Roch bol patrónom-ochrancom pred epidémiami – morom, cholerou a ďalšími (teda aj Covidom, teda tento svätec sa stane opäť známejším). Je odtiaľ obmedzený výhľad. Vrátime sa späť na lúku a po ceste sme o chvíľu na miestnej asfaltke, po nej odbočíme doprava a dostaneme sa na štátnu cestu do Jasova (kto chce zažiť ďalšiu jazdu cez Čierne diery, nech pozrie odporúčanie dolu v poznámke). Po ceste prídeme až do Medzeva, odbočíme doprava smer Vyšný Medzev. Popred kostol doľava odbočuje náučný chodník a po ňom sa cez lúku pripájame k ceste vedúcej dolinou Hummel. Okolo niekoľkých posedení a aj zrekonštruovanej pôvodnej železiarenskej pece (je tu klopačka na potoku a možnosť posedenia a opekania pri malej chatke) sa dostávame až ku Krížu mŕtvych baníkov a stredovekej štôlni. Do Medzeva sa vrátime dolinou Hummel priamo nadol po širokej ceste.

Kto by si chcel užiť adrenalín v čiernych dierach Slovenska, môže skúsiť alternatívu mimo cestu k Hatinskej jaskyni – popis tu, časť trasy tu.

Na tomto vrchole pre rok 2021 kraľuje vrchár: ŠK Bodva Braňo

Trasa prístupu:

Celková vzdialenosť: 23.45 km
Celkovo stúpanie: 468 m
Celkové klesanie: -209 m
Download file: VKA21_15_VMedzev_stolna.gpx

Galéria fotiek z trasy a vrchola: