5. Vreteník

703 m n.m., GPS: 48.8042214N, 21.1327553E

Vreteník, v minulosti aj názov Vinterov Nenápadná kóta 703 m, dnes ukrytá v bukovom lese. Niektoré velikány priamo v bezprostrednej blízkosti by mali problém oblapiť aj dvaja ľudia. V r. 1919 v týchto miestach viedla vojnová čiara medzi Maďarskou červenou armádou a čs. légiami. 9.6.1919 tu bol odrazený útok vojsk Maďarskej republiky rád. Boj sa odohral v línii Vreteník – sedlo Jahodná – Železný vrch. Vreteník aj Železný vrch boli niekoľkokrát obsadené striedavo jednou i druhou bojujúcou stranou. Boje trvali až do 18.6.1919. Maďarská armáda útočila od Pokryv, Čermeľa, Jahodnej, ale aj od Vyšného Klátova a Prednej holice. Čs. Légie nakoniec vrchol museli opustiť a ustúpili až do V. Folkmára cez Folkmárske sedlo. Podľa historických údajov tu padlo 26 mužov 30. streleckého pluku čs. légií. V r. 1922 boli pozostatky všetkých vojakov z jednotlivých hrobov premiestnené na cintorín do Košickej Belej.

Foto: Pri smerovníku Vreteník.

Dĺžka prístupu/prevýšenie:

1. Z Lokomotívy | 21,4 km/537 m
  2. Z Jahodnej | 4,1km/188m
  3. Okruh Čermeľ – Čermeľ cez Nemcovu dolku | 35,0km/900m

Popisy tras:

1. Klasický Košický cyklovýjazd z Čermeľa na Alpínku a ďalej až na Findorákovú. Tu sa pripájame k zelenej značke prichádzajúcej od Jahodnej. Odbočíme po nej výrazne doprava. Na malej lúčke sa doľava stáča cyklotrasa do Košickej Belej a zelená odbočuje po širokej lesnej ceste doprava. Po vstupe do lesa nás za zákrutou prekvapí výrazné stúpanie. Makačov preverí a my pohoďáci asi 150 m potlačíme. Potom sa už terén zrovná a môžeme pohodlne pokračovať v sedle. Viackrát sa nám zdá, že už sme hore, ale to sú len mierne terénne vlny s občasnými výhľadmi. Aby sme sa dostali k smerovníku na vrchole, musíme najprv trošku klesnúť a opäť vystúpať. Z Vreteníka pokračujeme po zelenej na Nemcovu dolku. Pozor na nepríjemné klesanie kamenistou lesnou cestou a na záver aj stúpanie na cestu v Nemcovej dolke.

2. Na Jahodnej – parkovisku sa pripojíme k zelenej turistickej značke a túto sledujeme až na Findorákovú a potom pokračujeme spolu s trasou č.1. Odmenou za obe trasy bude parádny zjazd z Nemcovej dolky do Čermeľského údolia. Poznámka pre pohoďakov: výstup od Nemcovej dolky po zelenej neodporúčame – nepríjemne strmé a dlhé stúpanie na kamenistom podklade.

Na tomto vrchole pre rok 2021 kraľuje vrchár: Jäzva

Trasa prístupu:

Celková vzdialenosť: 21.52 km
Celkovo stúpanie: 715 m
Celkové klesanie: -715 m
Download file: VKA21_05_Vretenik.gpx

Galéria fotiek z trasy a vrchola: