7. Folkmarská skala

915 m n.m., GPS: 48.8289408N, 21.0115639E

Folkmarská skala (915 m) je významný vyhliadkový bod nad dolinou Kojšovského potoka. Je to bralnatý vrchol v zakončení severnej rázsochy tiahnucej sa od Kojšovskej hole cez Okrúhlu a Turniská nad údolie Hornádu. Je hniezdiskom dravých vtákov a miestom výskytu vzácnej teplomilnej kveteny (poniklec, astra alpínska a ďalšie). Okrem panorámy Tatier pozornému oku turistu neujde ani silueta Spišského hradu.

Foto: Pri lavičke na vyhliadke, resp. pri vrcholovej knihe a smerovníku.

Dĺžka prístupu/prevýšenie: Okruh z mosta Košicke Hámre | 14,6km/700m

Popisy tras:

Pre tých, ktorí sa priblížia autom a tých, ktorým nevadí silná premávka, je výstup jasný – do Folkmarského sedla a po žltej až na vrchol. Pre eko-bio-cyklistických fajnšmekerov sa ponúka nasledovná trasa: zo stanice Ružín po málo frekventovanej asfaltke popod Šivec na most do Koš. Hámrov. (alebo ak si trúfate kilometricky priamo z Košíc cez Čermeľ – Findorákovú – Koš.Belú k mostu). Tu sa napojíme na zelenú turistickú značku smerujúcu do sedla Zemičky. Viac ako polovica výstupu vedie po rozbitej asfaltke a potom spevnenej zvážnici. Problém začína v poslednej tretine cesty za drevoskladom, keď sa cesta rozbahňuje a prudko stúpa. V závere do sedla Zemičky určite potlačíme, ale je tu možnosť obídenia blatistého úseku – tlačeniu sa síce nevyhneme, ale trasa je krajšia. Odbočíme vo výraznej zákrute doprava a dostaneme sa k poľovníckej chate Zuzana. Hneď za senníkom odbočuje málo používaná zvážnica strmo doľava nahor. Po asi 250 m strmého stúpania (tlačenia) vychádzame na širokú lesnú cestu. Nasadneme na bicykel, odbočíme doľava a o chvíľu sme na spojnici Zemičiek a Folkmarského sedla, po ktorej sa už dostaneme k altánku a pomníku. Po žltej na vrchol. Pri altánku v sedle je miesto ako stvorené na opekačku, či piknik zo zásob prinesených v cyklotaške. Pre spiatočnú cestu si vyberieme príjemne adrenalínový zjazd z Folkmarského sedla okolo altánku po neznačenej ceste až na lúky pri Mikliparku a odtiaľ po žltej k penziónu pri moste cez Ružín (kedysi sa volal Bradan). Ďalej už je voľba trasy podľa toho, koľko kilometrov a aký terén ešte chceme zdolať.

Na tomto vrchole pre rok 2021 kraľuje vrchár: Aurel Chamilla

Trasa prístupu:

Celková vzdialenosť: 13.11 km
Celkovo stúpanie: 802 m
Celkové klesanie: -776 m
Download file: VKA21_07_Folkmarska_skala.gpx

Galéria fotiek z trasy a vrchola: