3. Vápenica – Bujačna

798 m n.m., GPS: Vápenica – skala: 48.7900458N, 21.0744469E, Senník: 48.7904700N, 21.0734169E

Na SZ strane hrebienka Vápennej skaly, či Vápenice, sa nachádzajú dve odhalené skalky, z ktorých je po požiari pred niekoľkými rokmi celkom slušný výhľad na hrebeň Volovských vrchov (vľavo), masív Okrúhlej s Tolhájskou (vpravo) a dolinu potoka Košarisko a domy Opátky priamo pod nami. Najkrajší je práve zo skalky v bezprostrednej blízkosti lúky Bujačná. Kedysi tu asi pásli rožný statok, dnes je podľa stôp rajom diviakov a vysokej zveri, keďže je tu senník s krmelcom a aj posed. Lúka je vyslovene romantické miesto v každej ročnej dobe a oplatí sa pripraviť si tu piknik.

Foto: Pri senníku na hornom konci lúky s bicyklom, resp. pri skale bez bicykla (z bezpečnostných dôvodov, najmä ak robíte selfie).

Dĺžka prístupu/prevýšenie: Z Jahodnej – Pogaň Tábor – Bujačná – Opátka | 12,7 km/520 m

Popis trasy:
Z Jahodnej sa vydáme po cyklotrase smer chata Lajoška po Židovskej ceste. Pri rázcestí Pogáň tábor opustíme cyklotrasu a pokračujeme rovno po širokej lesnej ceste v pohodlnom stúpaní. Pripájame sa na žltú značku smerujúcu na Železný vrch. Tesne pred vrcholom za drevoskládkou odbočíme doľava po širokej zvážnici, ktorá nás privedie na lúku s osamelou brezou. Široká cesta pokračuje doprava, my však pokračujeme viac-menej rovno po užšej ceste. Tá nás lesom a lúkami zvlneným profilom ( na jar bohatá úroda medvedieho cesnaku – superbio kvalita) privedie na miesto, kde priama cesta zdanlivo končí a strmá kamenistá cesta odbočuje doľava. Po asi 100-150 m po tomto stupáku vyjdeme na nečakane rozľahlú lúku so zaujímavým názvom Bujačná. V ľavom zadnom rohu lúky je krytý prístrešok so senom. Tu oprieme bicykel a pešo sa presunieme ďalej doľava na okraj lesa na skalku Vápenica. Z Bujačnej sa vrátime späť na cestu, z ktorej sme prudko odbočovali na Bujačnú. Krátkym strmým zjazdom sa dostaneme na pohodlnú zvážnicu a po nej doľava do Opátky, resp. doprava veľkými zákrutami lesom na modrú cyklotrasu spájajúcu Potoky s Opátkou.

Na tomto vrchole pre rok 2021 kraľuje vrchár: Alek

Trasa prístupu:

Celková vzdialenosť: 12.23 km
Celkovo stúpanie: 538 m
Celkové klesanie: -663 m
Download file: VKA21_03_Vapenica_Bujacna.gpx

Galéria fotiek z trasy a vrchola: