14. Mošník

911 m n.m., GPS: 48.7959442N, 21.5409747E

Mošník je 911 m vysoký vrchol na hrebeni Slanských vrchov. Z južnej strany ho od ďalšieho vrcholu hrebeňa – Lazov, oddeľuje výrazné Mošnícke sedlo (830 m), smerom na sever hrebeň pozvoľna klesá do Herlianskeho sedla (670 m). V máji 2015 bola ukončená výstavba technologického objektu pre letecké navigačné služby – veže s typickou červenou guľou. Ak chcete vedieť viac, ako sa taká veža buduje, pozrite si postup výstavby tu.

Foto: Na konci cesty k vysielaču s guľou veže.

Dĺžka prístupu/prevýšenie: Košice, Zelený dvor – Mošník | 59,6km/1200m

Popis trasy:

Zo Zeleného dvora po zelenej cyklotrase do Beniakovskej Polhory, tu doľava, krížom cez hlavnú cestu do Vajkoviec, Chrastného a okolo rozhľadne Čerešenka do Čižatíc. Tu doľava cez Kecerovce do Rankoviec a Herlian. Odtiaľ potom šťavnaté serpentínové stúpanie do Herlianskeho sedla. Po zaslúženej pauze okolo rampy doprava na účelovú asfaltku, tá nás dovedie až k veži na Mošníku. Cestou sa nám naskytnú pekné pohľady na skalky po pravej strane cesty a tesne pod vrcholom aj výhľad na Zemplín a Vranovom n.T. Žiaľ, výhľady z vrcholu našim, teda košickým smerom v podstate žiadne, okolo sú vysoké stromy. Preto aj z Košíc vidíme z veže iba jej vrchol, teda guľu. Vraciame sa po ceste spolu s červenou cyklotrasou a tesne pred 5. serpentínou táto cyklotrasa odbočuje doľava. Po úpätí Slanských vrchov, okolo studničky Hubert a ponad areál býv. kúpeľov Borda na Dargovský priesmyk. Za cestou pokračuje červená cyklotrasa ďalej po hrebeni Slanských vrchov. Najprv stúpa na Maliniak a potom cez Okrúhly vrch klesá až na horáreň Regeta. Odtiaľ si môžeme vybrať doprava do Ruskova alebo doľava do Slanca (vzdialenosť je rovnaká – 4,5 km). Ak máme takú vymoženosť ako auto, môžeme sa priblížiť, či už do Herlian alebo na Dargovský priesmyk, či Bordy.

Na tomto vrchole pre rok 2021 kraľuje vrchár: Smorko

Trasa prístupu:

Celková vzdialenosť: 60.75 km
Celkovo stúpanie: 1579 m
Celkové klesanie: -1631 m
Download file: VKA21_14_Mošník.gpx

Galéria fotiek z trasy a vrchola: